Megcsináltuk! Egy év, és ami mögötte van - A Femspace Mentorprogramja


Mindenfajta közösség érték, már önmagában. Ez azonban az olyan támogató közösségek esetében, amelyeket konkrét céllal hívnak életre, hatványozottan igaz.
Írta: Serbán Brigitta
Fotók: Varga Nóra

Egy évvel ezelőtt egy maroknyi lelkes csapat létrehozta Bécsben azt a csoportot, amelyre már sokan vágytunk, azt hiszem. Mi sem igazolja ezt jobban, mint az a szélsebes tempó, ahogy a Lean in Femspace bevonzotta a követőit, hétről hétre egyre többet. Mára már elmondhatjuk, hogy több mint ötszázan vagyunk a csoportban, és egyre nagyobb helyszínekre van szükségünk a programjainkhoz is.


A Femspace csapata, ha csak néhány jóhangulatú találkozót szervez a pezsgő Facebook csoport tagjainak, már azzal is fontos szerepet töltene be. Az alapötlet ugyanis abból az igényből fakadt, hogy legyen egy közösség, ahol mi, külföldön – leginkább Ausztriában – élő magyar nők és anyák, szakmai, családi, egyéni kérdésekben válaszokra és egymásra találhatunk. Sőt, talán még önmagunkra is.

Ha „csak” eddig tartana a poszt, akkor is járna a nagy taps a Femspace teamnek.

Ennek az írásnak az apropója viszont a valódi sikerrel zárult első Mentorprogram, amelyet hamarosan követ a második. De mitől válhatott ez az esemény igazán különlegessé? Miben tudott ez más lenni, mint sok egyéb mentoring és coaching folyamat?

  • Abban, hogy ezt a programot egy még nagyon friss közösség önszervező módon valósította meg. Egy friss, de céljaiban, programjában máris tudatos közösség. 
  • Abban, hogy egy felajánlott lehetőség keretein belül lényegében önkéntes alapon dolgozott együtt több mint harminc nő.
  • Abban, hogy tették ezt egy olyan időszakban, amikor női, anyai, szakemberi szerepeik a legtöbbet kívánják tőlük: a karácsonyi és évvégi-éveleji teendők idején.

De a legfontosabb talán mégis az, hogy a Mentorprogram volt az, amivel a Femspace igazi Lean In közösséggé érett, amely valamennyiünk – és főleg a résztvevők - számára új távlatokat nyitott meg.



Ilyenek voltunk – A Femspace  Mentorprogram

Tavaly ősszel született meg az ötlet, a legjobb tudásmegosztó műhelyek mintájára, egy mentorprogram elindításáról, ahol a Femspace tagjai szabott keretek között mentori segítséget kérhettek és kaphattak egymástól, 5 témakörben. A program koordinálását az egyik oszlopos tag, Bartha Elektra vállalta, aki a program és a párosok útját is gondosan egyengette, már a programot megnyitó reggelitől kezdve. A három hónapos mentoring folyamat novemberben indult, idén nőnapon pedig - az első Ladies Night Out típusú záróeseményen - meggyőződhettünk róla, hogy e rövid idő alatt is milyen konkrét eredményeket tudott hozni.


„A mentorommal való megismerkedésem a mentorprogramon belül nemcsak erről a 3 hónapról szól és az ezek alatti találkozókból, hanem a felajánlott önzetlen segítségből a részéről a jövőben is. Nekem ez a mentorprogram legnagyobb ajándéka, hozadéka. (egy mentorált)”

A párosok sikeres együttműködése nyilvánvalóvá tette, hogy távolabbra mutató jelentősége van a kezdeményezésnek, méghozzá nemcsak szakmai értelemben.

„Hogy miért jó a mentorprogram és hogyan képzeld el? Úgy képzel el, mint amikor a mesékben a főhős vállán ül egy kis kisördög az egyik oldalon, aki te magad vagy és az önbizalmad, a másik oldalon pedig van egy kisangyal, aki a Mentorod és ügyel arra, hogy a kisördögből is angyal legyen. Az a tudat, hogy van mellettünk valaki, aki segíti az életünket, akinek bármikor írhatunk és számíthatunk rá, egy olyan megfoghatatlan értéket ad, ami önmagunkból kiemel, a félelmeinkből, a bátortalanságunkból és olyan dolgokhoz ad energiát, amiről álmodni sem mertünk volna, hogy sikerül. Önbizalom erősítés témában kértem Mentort és most olyan erősnek érzem magam, hogy, a következő programban Mentornak jelentkezzek ebben a témakörben és Mentoráltnak Marketingben és Vállalkozás indításban. Fantasztikus érzés egy csoport tagjának lenni. Az elején úgy éreztem, hogy igazságtalan lenne a többiekkel szemben, hogy én csak elveszek a közösből és itt most a tudásra és a tapasztalatokra gondolok, mert nem hittem abban, hogy bármiben is lehetek olyan jó, hogy tudjak másoknak magabiztosan segíteni, de a Mentorprogramnak hála, megtaláltam azt, ami az erősségem és ezt meg tudtam erősíteni. Ez mellett barátokra, a jövőre nézve ígéretes kapcsolatokra és üzleti partnerekre találtam. Gyertek és lépjetek be az álmaitokba!” (Kovács-Tóth Rita)


Csupa lehetőség
A program bizonyos tekintetben kötött volt – pl. időkeret, javasolt alkalmak száma, riportálás – de szabadon választhatták meg a párosok, hogy mely témával foglalkoznak, hogyan ütemezik a találkozókat, sőt, hogy „találkoznak-e” egyáltalán, már ha arra az alapesetre gondolunk, amikor mentor és mentoráltja összeül egy kávéra.

Tarpay-Csicsely Bori 2 hónapon át mentorált engem. Életemnek olyan szakaszába kerültem, amikor az álmaimat rendszerezve azok tervekké tudtak alakulni. Bori Zürichből segített nekem, én pedig Grazban fogadtam a hívásokat. Ezek videó nélküli audió beszélgetések voltak. Hiába a sok kilométer, maximálisan éreztem a jószándékát és a tudását is. Nagy bizalommal fordultam hozzá. Az eredmény mérhetővé vált az életemben. Nagyon hálás vagyok a mentorprogramnak, hogy megismerhettem egy valódi stíluskommunikátort, és azért a sok jóért, és változásért, amit elindítottatok bennem. Köszönöm. (Tóth Zsuzsanna Napsugár)


A Mentorprogram kapcsán az mindenkinek egyértelmű volt, miért érdemes mentoráltnak jelentkezni, és sejthető is volt, hogy lesznek érdeklődők. Arra már talán nehezebb volt válaszolni, miért csapna fel valaki mentornak, hiszen nemcsak olyanok vállalták ezt a nem feltétlenül könnyű feladatot, akik ilyen szakterületen dolgoznak. Jó volt látni, hogy a motiváció azokból sem hiányzott, akiknek más a profiljuk, és pontosan tudták, hogy egy ismeretlen ember kísérése, támogatása felelősségteljes, időigényes, szívet-fejet érintő vállalkozás. De nekik is megérte. A menotráltaknak pedig – a beszámolóikat hallva - külön élmény volt megtapasztalni, hogy milyen sokat adhatnak a mentoruknak ők is cserébe, a közös munka gyümölcseként.

„Miért vállaltam el a mentori szerepet? Mikor a Femspace felkért, hogy írjak pár sort erről, azt gondoltam ez egy olyan kérdés, amit nem lehet rögtön pár szóval elintézni. Emlékszem a Mentorprogram alatt megkérdeztek, mi hasznom van ebből? Az első spontán válaszom az volt: semmi. Hiszen a haszon szónál sokan az anyagi haszonra gondolnak. Persze, hosszú távon biztos van anyagi haszna is annak, hogy mentor vagyok: bele tudom írni az önéletrajzomba és ha új állást pályázok meg, akkor már eggyel több „képességgel“ rendelkezem. Sőt bizonyos állások esetén ez lehet az adu ász!
De ha belegondol az ember, rájön (nagyon) hamar, nem csak anyagi haszon létezik. A Mentorprogram a mentornak is sok mindent nyújt szellemi síkon: az önismeret tovább fejlesztése mellett a kapcsolatok kiépítéséig széles a paletta. Ezen kívül a tudat, hogy segíthetsz valakinek, akinek szüksége van rá, tovább adhatod a tudásod egy részét, szerintem többet ér bármilyen haszonnál.
Megismertem két teljesen különböző, de fantasztikus személyiséget, akiknek segíthettem. Ezért vállaltam el. (egy mentor)”


A végére marad egy személyes hozzáfűzni való: én voltam az egyik a mentoráltak közül. Jelentkeztem, mert bennem is épp felhalmozódtak a kérdések. És bár Bécset, ahová két éve érkeztem Budapestről két gyerkőccel, épp kilencedszer választották meg a világ legélhetőbb városának (Hip-Hip-Hurrá!), és nagyon megszerettem itt, az életünk, és benne az életem újraértelmezése máig sem zökkenőmentes. (Ismerős az érzés, ugye?)

 „Körülöttem hirtelen nagyon sok minden megváltozott, a legjobbkor kezdődött ez a mentor munka. Valamilyen struktúrát kerestem ebben a “hova kapjak” folyamatban, mert úgy éreztem, az nekem segíthet. Otília tökéletes partner volt ebben. Egyrészt a nyugodtságával, amivel az osztrákos Gemütlichkeit élő szobra, másrészt a fegyelmezett precizitásával és rendszerezőkészségével. Tűpontos volt mindenben. Nagyon tapasztaltnak éreztem, aki nagy odafigyeléssel, komolyan vette mentori feladatát.”
Én ezt köszönhetem a Mentorprogramnak. Sőt, többet. Nyertem egy barátot.

És megírtam nektek ezt a posztot.

Comments

Popular Posts